Facebook



Apie laisvąjį nardymą

“Freediving is about silence…

the silence that comes from within..”

Jacques Mayol

Žmonės nardė ir nardys. Pakankama prisiminti įžymus japonų nardytojus – ama ir itomenus arba Polinezijos ir Filipinų salų koralų rinkėjus. O archeologiniuose kasinėjimuose rasti perliniai papuošalai ir šlifuotų kriauklių dirbiniai – panašūs į dabartinius plaukimo akinius įrodo, kad žmonės nardo jau keletą tūkstančių metų.

Dabar, kai mums nėra prasmės nardyti, kad pasiektume maistą ar perlus ir iš to išgyventume, noras pasinerti į gylį liko. Savo gyvenimo pirmuosius 9 mėnesius žmogus praleidžia vandenyje, todėl po gimimo vaikai lengvai sulaiko kvėpavimą ir puikiai išmoksta plaukti anksčiau nei išmoksta vaikščioti.

Laisvasis nardymas (angl. freediving) arba “apnea” (graik.. kvėpavimo sulaikymas) – nardymas be oro arba vienu įkvėpimu. Pirmiausia tai nėrimas norint pajusti ypatingus pojūčius. Noras pasiekti džiaugsmą ir euforiją nuo galimybės skraidyti visuose trijuose matmenyse, iki paslaptingo povandeninio pasaulio vaizdų. Bet yra žmonių, kuriems nepakanka absoliučios tylos stebėjimo. Jie žiūri į laisvąjį nardymą dar kaip ir į atskirą sporto šaką.

Todėl galima skirstyti nardymą kaip sportą ir nardymą kaip malonų hobį. Nardymas kaip sporto šaka yra pakankamai ekstremali ir naras privalo turėti puikų fizinį pasiruošimą, gerus plaučius, vidinę pusiausvyrą ir nemažai žinių fiziologijos, fizikos, chemijos ir psichologijos srityse. Norint pasiekti svarių rezultatų šitas sportas reikalauja pastovaus ir kruopštaus darbo su sportininko kūnu ir psichologija. Laisvuoju nardymu galima mėgautis ir nedalyvaujant varžybose. Tai puikiai atpalaiduojanti ir gerai veikianti kūną ir protą sveikatingumo praktika.

Tačiau, saugumo sumetimais, nerekomenduojama maksimaliai bandyti sulaikyti kvėpavimą netgi negiliame baseine nesusipažinus su laisvojo nardymo pagrindinėmis taisyklėmis. Vieną iš jų puikiai žinoma – negalima vienam, be šalia esančio pagalbininko, siekti maksimalių nardymo ar oro sulaikymo po vandeniu rezultatų. Taip pat bandymai išmokti ilgam sulaikyti kvėpavimą gali sukelti sveikatos sutrikimus: kraujospūdžio, kvėpavimo, širdies ritmo (aritmiją), psichologines anomalijas ir pan.

Aišku,geriausia kreiptis konsultacijos ar pagalbos į laisvojo nardymo (fridaivingo) specialistus arba baigti laisvojo nardymo kursus. Kraštutiniu atveju patartina kreiptis į nardymo centrų (angl. diving center) ir kvėpavimo gimnastikos specialistus.

Federacijos

Šiai dienai yra dvi pagrindinės federacijos, kurios vysto laisvąjį nardymą: AIDA ir CMAS.

AIDA (International Association for the Development of Apnea) buvo įkurta 90-jų metų pradžioje Apnea Tyrinėjimo Tarptautines Asociacijos pagrindu. Šiuo momentu tai didžiausia ir įžymiausia apnea federacija, nepaisant to, kad oficialiai ji neturi jokio finansavimo iš sporto komitetų.

CMAS (Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) federacija įkurta 1959 metais, yra aktyviai palaikoma Olimpinių Komitetų, kadangi joje yra pristatomos visos povandeninio sporto šakos. Laisvasis nardymas turi tik tris disciplinas.

Disciplinos

Statika (STA)

Vienintelė disciplina, kurioje rezultatai yra matuojami ne metrais, o sekundėmis. Naras sulaiko kvėpavimą ir guli ant vandens paviršiaus, veidu žemyn. Dažniausiai ši disciplina atliekama baseine, bet galima ir atvirame vandenyje.

Baseino disciplinos:

Dinamika su plaukmenimis (DYN)

Nardytojas neria baseine su plaukmenimis ar su plaukmeniu (monolastu) į tolį. Kūnas visą nerimo laiką turi būti po vandeniu.

Dinamika be plaukmenų (DNF)

Nėrimas pagal tas pačias taisykles kaip ir DYN, tik be plaukmenų. Paplitęs ir efektyviausias plaukimo būdas – modifikuotas brasas.

Atviro vandens disciplinos.

Pastovus svoris (CWT)

Nėrimas į gylį su plaukmenimis ar su plaukmeniu (monolastu) palei lyną be pagalbinių priemonių. Naro svoris, su papildomais svarmenimis, nėrimo ir iškilimo metu turi būti vienodas.

Pastovus svoris be plaukmenų (CNF)

Tas pats kaip ir CWT, tik draudžiama naudotis plaukmenimis.

Laisvas panėrimas (FIM)

Nėrimas į gylį, kada leidžiamasi ir kylama rankomis traukiantis už lyno. Irtis draudžiama. Šis būdas sportininkui suteikia ypatingus pojūčius.

Kintamas svoris (VWT)

Nėrimo metu leidžiama keisti svorių kiekį. Efektyviausias variantas – nėrimas ant platformos, kitaip vadinamo “sled’o” ir iškilimas su plaukmenimis ar su plaukmeniu (monolastu).

Be apribojimų (NL)

Pati giliausia ir ekstremaliausia disciplina, kurią galima laikyti kaip VWT atmaina. Nėrimas i gylį daromas ant “sled’o”, iškilimas – greitinnantis, su automatiškai pripučiamu balionu.

Jump Blue (JB)

CMAS federacijos disciplina. Baseino dinaminio plaukimo ir nėrimo į gylį hibridas. Naras neria į 10 metrų gilumą ir ten plaukia kvadratu. Kvadrato kraštinės ilgis – 15 metrų.

Parengė JNes